http://dunrada.gov.ua/uploadfile/archive_news/2019/01/24/2019-01-24_207/images/images-95185.jpg

Зміни в податковому законодавстві та основні положення Закону України «Про державний бюджет на 2019 рік»

24.01.2019

Зверніть увагу на наступне:

1. 1 січня 2019 року набрав чинності Закон України від 22.11.2018 р. № 2621-VIII, яким внесено зміни до Бюджетного кодексу України.

Зокрема, статтю 64 БКУ доповнено новим абзацом такого змісту: "Податок на доходи фізичних осіб, нарахований податковим агентом або фізичною особою, яка отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, з доходів за здавання фізичними особами в оренду (суборенду, емфітевзис) земельних ділянок, земельних часток (паїв), виділених або не виділених у натурі (на місцевості), сплачується таким податковим агентом або такою фізичною особою до відповідного бюджету за місцезнаходженням таких об’єктів оренди (суборенди, емфітевзису)".

2. 1 січня 2019 року набрав чинності Закон України від 23.11.2018 р. №2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», яким:

- збільшено строк подання заперечень до акту перевірки та адміністративного оскарження ППР.

Так, до 01.01.19 відповідно п. 44.7 ПКУ платник податків мав право подати контролюючому органу, що проводив перевірку, заперечення та/або додаткові документи, які підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності на протязі п’ять робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки. З 01.01.19 цей строк збільшено з 5 до 10 робочих днів;

Крім того, до 01.01.19 згідно з п. 56.2 ПКУ, у разі коли платник податків вважав, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених ПКУ або іншими законами України, він мав право звернутися до контролюючого органу вищого рівня із скаргою про перегляд цього рішення протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується. З 01.01.19 цей строк збільшено - з 10 календарних на 10 робочих днів;

- збільшено строк для прийняття податкових повідомлень-рішень (внесено зміни до 86.8 ПКУ, відповідно до якої податкове повідомлення-рішення приймається протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки, було – протягом 10 робочих днів);

- збільшено ставки екологічного податку з 1 січня 2019 року. Ставка податку за викиди двоокису вуглецю зросте з 0,41 грн./тонну до 10 грн./тонну з метою стимулювання підприємств до зменшення забруднення навколишнього середовища, а також наближення до ставок за викиди парникових газів в країнах ЄС;

- збільшено ставки рентної плати за користування надрами для видобування нафти і конденсату на 2%: з 29%/14% до 31%/16% (залежно від глибини залягання) та залізної руди на 0,8% з 8 до 8,8%;

- встановлено ставку податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, не більше 0,1% та надано право, у разі необхідності, місцевим радам встановлювати окремі ставки земельного податку за лісові землі;

- збільшено ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів на 50 відсотків;

- внесено зміни до оподаткування операцій з ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі. Не будуть оподатковуватись митними платежами, зокрема, ПДВ товари (пп. 196.1.17 ПКУ):

– у несупроводжуваному багажі – сумарна фактурна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро;

– у міжнародних поштових відправленнях або в одному вантажі експрес-перевізника від одного відправника товари:

сумарна митна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро, на адресу одного одержувача – юридичної особи або підприємця;

сумарна фактурна вартість яких не перевищує еквівалент 100 євро, для одного одержувача – фізичної особи.

При цьому для закордонних посилок для фізосіб на півроку вводиться перехідний період (підрозділ 2 розділу ХХ доповнено новим п. 66). Тому ПДВ та митом не будуть оподатковуватися посилки, якщо сумарна фактурна вартість не перевищує:

з 1 січня 2019 року по 30 червня 2019 року - еквівалент 150 євро;

з 1 липня 2019 по 31 грудня 2020 року - еквівалент 100 євро.

Датою виникнення ПЗ є дата подання контролюючому органу (митниці) документа, який використовується замість митної декларації.

- звільнено від оподаткування ПДВ не тільки постачання послуг з надання в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності держави або територіальної громади, але й надані земельні ділянки у суборенду.

І, як раніше, ця пільга діятиме за умови, що кошти за такі послуги у повному обсязі сплачуються безпосередньо на відповідні рахунки органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (абз. 2 пп. 197.1.21 ПКУ оновлено).

- перелік обов'язкових реквізитів податкової накладної (а отже, і розрахунку коригування до неї) доповнено новим реквізитом, це індивідуальний податковий номер платника ПДВ (доповнено пп. «Ґ» п. 201.1 ПКУ);

- продовжено до 01.01.2022 р пільгу щодо тимчасового звільнення від ПДВ за операціями з постачання, у т.ч. операцій з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД;

- закінчено термін дії п. 2 підрозділу 2 щодо постачання техніки, обладнання, устаткування, визначених ст. 7 Закону «Про альтернативні види палива». Отже, з 01.01.2019 р. на такі операції розповсюджується загальний порядок оподаткування;

- продовжено до 31 березня 2019 року звільнення від оподаткування ПДВ операції за лікарськими засобами.

Тимчасово звільняються від ПДВ:

1) на період проведення антитерористичної операції та/або ООС, та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства - ряд операцій із ввезення на митну територію України та постачання на митній території України продукції оборонного призначення:

2) до 1 січня 2022 року - операції з постачання на митній території України вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702, 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД. Але пільга не розповсюджується тепер на торф (включаючи торф'яний дрiбняк), агломерований або неагломерований – код УКТ ЗЕД 2703 00 00 0 (зміна п. 45);

3) до 31 грудня 2022 року - операції із ввезення на митну територію України та з постачання на митній території України електрокарів.

- звільнено від оподаткування ПДФО та військовим збором не тільки стипендії, які виплачуються з бюджету, а усі. До пп. 165.1.26 ПКУ внесено зміни: сума стипендії не підлягає оподаткуванню, але не вище ніж 2690 грн. У разі якщо сума стипендії є більшою, сума перевищення підлягає оподаткуванню під час її нарахування (виплати) за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 1,5%.

- звільнено від оподаткування ПДФО сума страхової виплати, страхового відшкодування або викупна сума, отримана фізособою за договором страхування іншого, ніж довгострокове страхування життя (у т. ч. страхування довічних пенсій) та недержавне пенсійне забезпечення, не тільки від страховика-резидента, а й від страховика-нерезидента (зміни до пп. 165.1.27 ПКУ). Тому, за страховими виплатами від нерезидента, що будуть отримані у 2019 році, обов'язку подання декларації немає.

- внесено зміни до порядку оподаткування подарунків. П.п. 165.1.39 ПКУ викладено у новій редакції: з 2019 року вартість подарунка (а також призів переможцям та призерам спортивних змагань) у частині, що не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати (з розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі, не оподатковується ПДФО. Було - вартість подарунка перевищувала граничну межу, оподаткуванню підлягала вся сума подарунка. Стало - щомісяця фізособа може отримувати подарунки вартістю: (4173 х 25%) = 1043,25 грн. які не оподатковуватимуться ПДФО та військовим збором. Якщо вартість подарунка є більшою, то оподаткуванню підлягає лише різниця;

- змінено умови щодо права на отримання податкової знижки за наслідками звітного податкового року згідно зі ст. 166 ПКУ. Так, з жовтня 2018 р. почав діяти Закон України від 06.09.2018 р. №2530-VIII, який доповнив ст. 166 ПКУ новим підпунктом 166.3.9. Серед переліку витрат з'явилася податкова знижка на суму коштів у вигляді орендної плати за договором оренди житла (квартири, будинку), оформленим відповідно до вимог чинного законодавства, фактично сплачених платником податку, який має статус внутрішньо переміщеної особи. Тепер до пп. 166.3.9 ПКУ внесено зміну, згідно з якою право на знижку фізособа із зазначеним статусом має лише за умови, що така особа та/або члени її сім'ї першого ступеня споріднення: – не мають у власності придатної для проживання житлової нерухомості, розташованої поза межами тимчасово окупованої території України; – не отримують передбачених законодавством України бюджетних виплат для покриття витрат на проживання.

Iз цієї норми вилучено членів другого ступеня споріднення, що спрощує внутрішньо переміщеним особам відшкодування ПДФО з бюджету.

Тому, якщо брати та сестри, баба та дід або онуки фізособи мають у власності житлову нерухомість, розташовану поза межами тимчасово окупованої території України, фізособа-переселенець не втрачає права на податкову знижку.

- внесено зміни до п. 296.10 ПКУ, який висуває вимоги, за дотримання яких можна не використовувати РРО. Підприємці — платники єдиного податку 1-4 груп мають застосовувати РРО при продажу лікарських засобів та виробів медичного призначення;

- для фізосіб — платників єдиного податку розширено перелік алкогольних напоїв, якими вони зможуть торгувати з 01.01.2019 р. Так, обрати спрощену систему оподаткування першої — третьої груп можуть підприємці, які здійснюють не тільки роздрібний продаж пива та столових вин, а також продають уроздріб сидр, перрі (без додання спирту). При цьому, звичайно, вони мають застосовувати РРО та мати ліцензію.

3. 1 січня 2019 року набрав чинності Наказ Мінфіну від 31.10.2018 р. №863, яким внесено зміни до Довідника ознак доходів.

Попередньо, законами статтю 165 ПКУ доповнено новими видами доходів фізичних осіб, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку (доходи від операції з конвертації цінних паперів, від операцій з валютними цінностями, і т.д.). Також був змінений порядок оподаткування доходів у вигляді спадщини (подарунків), отриманих від члена сім’ї другого ступеня споріднення.

Нові види доходів до сьогодні відображалися за загальною ознакою «Інші доходи», що ускладнювало проведення аналізу надходжень ПДФО. З огляду на це, виникла необхідність приведення у відповідність із ПКУ Довідника ознак доходів.

4. 1 січня 2019 року набрав чинності наказ ДФС від 29.12.2018 р № 878 про внесення змін до наказу ДФСУ "Про затвердження Реєстру великих платників податків на 2019 рік" від 26.09.2018 р № 617.

Так, з реєстру великих платників податків на 2019 рік були виключені 26 підприємств.

5. 1 січня 2019 року набрав чинності Закон України від 23.11.2018 р. N 2629-VIII «Про Державний бюджет України на 2019 рік», яким встановлено:

мінімальну зарплату: у місячному розмірі – 4173 грн.; у погодинному – 25,13 грн;

прожитковий мінімум (для працездатних осіб): з 1 січня – 1921 грн., з 1 липня – 2007 грн., з 1 грудня – 2102 грн.

Окрім того, вказаним законом внесено зміни до Закону України «Про судовий збір», яким зменшена максимальна межа ставки збору за подачу суб'єктом владних повноважень і юридичною особою до адміністративного суду позову майнового характеру: не більше 10 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (а не 350 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, як було раніше).

Максимальна база нарахування ЄСВ

У 2019 році максимальна величина бази нарахування ЄСВ становитиме так само 15 розмірів мінімальної зарплати та дорівнюватиме: 62 595 грн (4173 грн х 15).

Мінімальний страховий внесок з ЄСВ становить:

4173 х 22% = 918,06 грн.

Транспортний податок

Для транспортного податку об’єктом оподаткування є легкові авто, з року випуску яких минуло не більш ніж 5 років (включно) і середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної зарплати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (пп. 267.2.1 ПКУ), що сягає 1 564 875 грн (4173 грн х 375).

Збір за місця для паркування транспортних засобів

Ставки такого збору встановлюються за кожен день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 м2 площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі до 0,075% мінімальної зарплати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (пп. 2681.3.1 ПКУ), що дорівнює 3,13 грн (4173 грн х 0,075%).

Ставка єдиного податку для 2-ї групи

Ставка єдиного податку встановлюються місцевими радами (п. 293.2 ПКУ):

• для 2-ї групи — у межах до 20% розміру мінімальної зарплати, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, що дорівнює: 4173 грн х 20% = 834,60 грн.

Податок на нерухомість

Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних і юридичних осіб, установлюються за рішенням місцевих рад залежно від місця розташування (зональності) і типів таких об’єктів нерухомості в розмірі, що не перевищує 1,5% розміру мінімальної зарплати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 м2 бази оподаткування (пп. 266.5.1 ПКУ), що становить 62,595 грн (4173 грн х 1,5%).

Неоподатковуваний розмір добових

Добові для відряджень по Україні встановлені в розмірі не більш ніж 0,1 розміру мінімальної зарплати, визначеної станом на 1 січня податкового року, за кожен день відрядження — не більш ніж 417,30 грн за добу (пп. «а» пп. 170.9.1 ПКУ).

Штрафи за порушення законодавства про працю

До юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у 2019 році можуть застосовувати такі штрафи за порушення трудового законодавства:

• за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) чи оформлення працівника на неповний робочий час у разі роботи повний робочий час, і виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати ЄСВ — 125 190 грн(за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення);

• за порушення встановлених строків виплати зарплати працівникам більш як за один місяць, виплату не в повному обсязі — 12 519 грн;

• за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці — у 10-кратному розмірі мінімальної зарплати — 41 730 грн (за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення);

• за недотримання встановлених законом гарантій і пільг працівникам, залученим до виконання обов’язків, передбачених "Про військовий обов’язок і військову службу", "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", — 41 730 грн (за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення);

• за недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод в її проведенні — 12 519 грн;

• якщо після недопущення до перевірки контролери виявили фактичний допуск до роботи без оформлення (чи оформлення неповної занятості в разі роботи повний час) — 417 300 грн;

• за порушення інших вимог трудового законодавства, крім перелічених вище, — 4173 грн.

• 200% загальної ПСП — 1921 грн для категорій осіб, указаних у пп.пп. «а» – «ґ» пп. 169.1.4 ПКУ.

Штрафи за неподання подання звіту про контрольовані операції

Згідно з п. 120. 3 ПКУ, неподання звіту про контрольовані операції (уточнюючого звіту) та/або документації з трансфертного ціноутворення (далі — ТЦО) або невключення до такого звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольовані операції тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі:

• 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи (у 2019 році — 576 300 грн), — у разі неподання звіту про контрольовані операції;

• 1% суми контрольованих операцій, незадекларованих у поданому звіті про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи (у 2019 році — 576 300 грн), за всі незадекларовані контрольовані операції;

• 3% суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена пп. 39.4.6 та пп. 39.4.8 ПКУ, але не більш ніж 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи (у 2019 році — 384 200 грн), за всі контрольовані операції, здійснені у відповідному звітному році.

У 2019 році розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи становить 1 921 грн.

Ставка єдиного податку для 1-ї групи

Ставки єдиного податку встановлюються місцевими радами (п. 293.2 ПКУ):

• для 1-ї групи — у межах до 10% розміру прожиткового мінімуму, установленого на 1 січня податкового (звітного) року, що у 2019 році сягає: 1921 грн х 10% = 192,10 грн;

Податкова соціальна пільга (ПСП)

ПСП застосовуємо до доходу (у вигляді зарплати), нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця, якщо розмір такого доходу не перевищує суми, котра дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи станом на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 й округленого до найближчих 10 грн (пп. 169.4.1 ПКУ).

Тож граничний дохід для застосування ПСП у 2019 році становитиме:

1921 грн х 1,4 = 2690 грн.

Розмір загальної ПСП на 2019 рік сягає 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), установленого законом на 1 січня звітного податкового року (пп. 169.1.1 ПКУ):

1921 грн х 50% = 960,50 грн.

Підвищена ПСП у 2019 році становитиме:

• 100% загальної ПСП — 960,50 грн для батьків, які утримують двох або більше дітей віком до 18-ти років, — у розрахунку на кожну таку дитину (пп. 169.1.2 ПКУ);

• 150% загальної ПСП — 1440,75 грн для категорій осіб, указаних у пп.пп. «а» – «е» пп. 169.1.3 ПКУ;

• 200% загальної ПСП — 1921 грн для категорій осіб, указаних у пп.пп. «а» – «ґ» пп. 169.1.4 ПКУ.

Індексація зарплати

Оплата праці індексується в межах прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб, який становить:

• із 01.01.2019 — 1921 грн;

• із 01.07.2019 —2007 грн;

• із 01.12.2018 — 2102 грн.

Якщо сума підвищення зарплати більша за суму можливої індексації в місяці підвищення, то виплату індексації припиняють, якщо менша — визначають індексацію як різницю між сумою можливої індексації та сумою підвищення.

Поріг оподаткування пенсій

Пенсія оподатковується, якщо її розмір перевищує 10 розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

1497 грн х 10= 14 970 грн

Судовий збір

Судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на 1 січня календарного року, у якому відповідна заява чи скарга подається до суду, — у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі (ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір»).

Тож ставки судового збору залежні від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (1921 грн).

Плата за видачу ліцензії

За видачу ліцензії справляється разова плата в розмірі одного прожиткового мінімуму, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день прийняття органом ліцензування рішення про видачу ліцензії, якщо інший розмір плати не встановлений законом (ч. 1 ст. 14 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності»).

Таким чином, якщо рішення про видачу ліцензії приймається протягом періоду

• із 01.01.2019 по 30.06.2019 , то плата за її видачу становитиме 1921 грн;

• із 01.07.2019 по 30.11.2019 — 2007 грн;

• із 01.12.2019 по 31.12.2019 — 2102 грн.

Плата за адміністративні послуги:

У відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленому законом на 1 січня календарного року, у якому надається відповідна адміністративна послуга, справляється адміністративний збір (плата):

• за надання відомостей із Єдиного державного реєстру (ч. 5 ст. 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань»);

• за надання відомостей Державного земельного кадастру (ч. 3 ст. 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр»);

• за проведення реєстраційних дій та за надання інформації з Державного реєстру прав(ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).

А отже, для розрахунку плати за адміністративні послуги у 2019 році братимуть показник 1921 грн.

Доход Державного бюджету України відповідно до Закону про Державний бюджет визначені – на рівні 1 026 131 809,2 тис. гривень, видатки зі свого боку становлять 1 112 129 997,6 тис. гривень. Граничний обсяг дефіциту бюджету – 89 989 320 тис. гривень, а на виплату кредитів та боргів заплановано направити 40 % надходжень.



Читайте також



НАВІКИ В НАШІЙ ПАМ'ЯТІ: ВІДКРИТТЯ МЕМОРІАЛЬНОЇ ДОШКИ ЗАГИБЛОМУ ВОЇНУ

01.03.2024

Час…! У кожного із нас з ним свої рахунки, а в України – особливі. На шляху боротьби за Незалежність український народ приносить у жертву своїх найкращих синів і дочок...

Детальніше...